Навчання у школі – значний відрізок життя людини, що впливає на формування особистості. Перші радості і невдачі, перші справжні друзі, перші побачення ... У багатьох школярів залишаються позитивні спогади, які зігрівають душу ностальгією. А що трапляється з дітьми, які піддавалися цькуванню з боку однокласників? Як складається їхнє життя потім? Чому деякі учні стають об'єктами глузувань однолітків?
Психологи все частіше говорять про явище булінгу, фіксуючи все більше випадків дитячої жорстокості в стінах школи. Виникає необхідність піднімати це питання на батьківських зборах, в ЗМІ, на класних годинах. Якщо почати обговорювати проблему, пропонуючи шляхи її вирішення, рано чи пізно спільними зусиллями можна скоротити кількість сумних випадків.
ПРО БУЛІНГ ТА ЙОГО ВИДИ
Слово «булінг» прийшло до нас з англійської мови. У перекладі на українську – це цькування, насильство у вигляді побиття, використання методів психологічного впливу, що мають на меті образити, проігнорувати, зробити жертву булінгу об'єктом насмішок. Радянський фільм «Опудало» демонструє приклад булінгу, показуючи його прояви в різних формах: головну героїню не приймають в колектив, роблячи вигнанцем, принижують, дають образливе прізвисько, не раз колективно знущаються, використовуючи фізичну силу. Незрілій особистості впоратися з такою атмосферою в школі стає складно, тому нерідко фіксуються випадки самогубств, особливо, якщо дитина не може похизуватися довірливими стосунками з батьками.
Психологи виділяють такі види булінгу в школі:
- словесна атака, або «вербальний буллінг».
Школяр піддається постійним глузуванням, насмішкам. Діти тонко відчувають одне одного, помічаючи комплекси інших. Глузування можуть бути різними: від претензій, що стосуються зовнішнього вигляду (зайва вага, фізичні вади розвитку, раса, національність, стиль), до образ, що стосуються сімейних взаємин (батьки розлучені, дитина живе з бабусею, батьки працюють в іншій країні) . Діти, котрі зазнають на собі вплив такого виду булінгу, стають заляканими, «замикаються в собі», уникають спілкування;
- булінг із застосуванням фізичної сили.
«Випадкові» підніжки, поштовхи, легкі удари, на які спочатку можна не звернути увагу, з часом виливаються в більш жорстокі методи поводження. Деякі школярі стають «грушами для биття», на яких інші діти виливають агресію. Це загрожує тим, що в майбутньому людина буде ставитися до навколишнього середовища з недовірою;
- соціальний булінг.
Школяр стає вигнанцем, від спілкування з яким відмовляється весь клас. У такій атмосфері дитині складно проявити себе на уроці, адже вона піддається постійним глузуванням та приниженням. При цьому школярі використовують фізичну і словесну силу, але вже колективно. Від такого виду булінгу у жертв виникають тривалі депресії, стає важко відкритися навіть батькам.
Шкільний буллінг в Україні: причини і статистика
Так вже склалося, що в нашій країні булінг - часте явище. Жорстокість дітей обумовлена низкою психологічних факторів. Найчастіше жертвами стають школярі, котрі відстають від інших, талановиті учні з креативним складом мислення, діти з неблагополучних сімей, сироти, інваліди. Агресори, «булери», зазвичай мають непрості життєві сценарії. Нерідко нападаючою стороною виступають діти, які зазнають насильства в сім'ї, обділені любов'ю та ласкою, постійно принижуються з боку братів або сестер в сім'ї, мають почуття власної неповноцінності. Для таких дітей найкращий захист - це напад, а план приниження вони складають витончений і жорстокий.
Жахлива статистика шокує даними. Україна входить в десятку європейських країн, які є лідерами з розповсюдження булінгу серед підлітків. Тільки вдумайтеся:
- 67% школярів за останній рік хоча б раз піддавалися хоча б одному виду цькування в школі або ж самі виступали агресорами;
- 48% жертв не говорили про те, що піддаються приниженню з боку інших учнів;
- близько 30% школярів приймали байдужу модель поведінки, так як боялися бути новими жертвами булерів.
За останній рік збільшилася і кількість звернень до психологів. В Україні було зареєстровано 109 тисяч людей, що звернулися, щоб вирішити проблему цькування в школі. 66% з них склали батьки, 29% - вчителі, 5% - сторонні люди, які побачили жорстоке поводження дітей по відношенню до іншої дитини.
Кілька правил, які допоможуть уберегти дітей від булінгу
- Завжди підтримуйте позитивний психологічний мікроклімат в сім'ї, не з'ясовуйте відносини при дитині з чоловіком або з іншими дітьми.
- Відзначайте позитивні якості школяра, формуючи здорову самооцінку.
- Слід навчити малюка використовувати психологічний принцип захисту під назвою «Непроникна стіна». Коли хтось спробує вплинути на дитину, то вона зможе побудувати уявну «непроникну стіну», що буде захищати від образ і не реагувати на них.
- Ознайомтеся з методом «Психологічного айкідо» Михайла Литвака. До речі, цей метод буде корисний і дорослим. Суть у тому, що на будь-яку образу можна відповісти чимось протилежним, збентеживши булера. Наприклад, на образливе: «Ти така товста», можна відповісти: «Так, я знаю, а ось ти – струнка!».
- Запитуйте школяра про те, як пройшов його день.
- Дайте можливість реалізуватися в інших соціальних групах (гуртки, спортивні секції, танці), де буде позитивна атмосфера.
- Помітивши перші скарги дитини на цькування в школі - намагайтеся вчасно реагувати. Нехай малюк знає, що ви не дозволите нікому його ображати!
Батьки і вчителі повинні пам'ятати про те, що буллінг - проблема великих масштабів. Не можна ігнорувати цькування в школі! Якщо дитина скаржиться - намагайтеся розібратися в ситуації, що склалася. Батьки, пам'ятайте, що в ваших руках подальша доля малюка. Учителі, не забувайте, що ви - скульптори людських душ!
Немає коментарів:
Дописати коментар