Десять книжок цього року до Дня читання книг
Що може бути краще в День читання книжок, ніж добірка гарних літературних творів?
Ми дібрали для вас десять книг, що вийшли у 2020 році в Україні. Різні жанри, форми, стилі – обирайте те, що вам до душі та формуйте власний перелік до Дня читання книжок.
Лія Прайс. Про що ми говоримо, коли говоримо про книжки: Історія та майбутнє читання
Чи зникнуть паперові книжки? А чи люди взагалі ще читатимуть? Професорка та керівниця програми «Історія та література» у Гарварді Лія Прайс шукає відповіді на ці питання разом з бібліотекарями, книгарями та дослідниками.
Кен Лю. Паперовий звіринець
Це 15 науково фантастичних оповідань про стосунки між людьми, в першу чергу. Головний герой намагається прочитати лист покійної матері-емігрантки й усі оригамі, що складала вона колись своєму маленькому сину раптом оживають.
Б’янка Мараїс. Мугикай, якщо не знаєш слів
Життя дев’ятирічної Робін із заможної білої родини раптом перетинається із життям темношкірої вчительки, якій ледь-ледь вистачає грошей на життя. А зводить їхні долі трагічне повстання учнів у Совето поблизу Йоганнесбурга, ПАР. Це історія про стереотипи та їхню безсенсовність, а інколи й небезпеку.
Поліна Кулакова. Усі їхні демони
За типовими дверима відбуваються різні речі, але часом вони такі страшні, що можуть ламати долі. Домашнє насильство, підліток, що шукає підтримки на вулиці та зовсім самотня донька. Це соціальний роман про дітей, що шукають себе та своє життя серед демонів їхніх батьків у звичайній «хрущовці».
Бел Кауфман. Вгору сходами, що ведуть униз
Записки, викинуті в смітник, уривки переписки на шкільній дошці, записи в щоденниках – ця історія сплетена ніби з уривків шкільного життя. Вона про молоду вчительку, яка бореться за кожного учня та мріє змінити життя школярів. Їй доводиться боротися з недовірою дітей, бюрократичною системою освіти та реальним життям.
Грем Сімсіон. Ефект Розі
Успішний вчений-генетик завжди покладається на логіку та наукові дослідження. В нього все структуроване, вивірене та продумане. Крім двох речей – дівчини Розі, що стане його дружиною, та її вагітності. Зовсім неготовий до такого сюжетного твісту вчений намагається підійти до цього, як до чергового наукового проєкту. Але він швидко розуміє, що науковий підхід спрацьовує не завжди.
Дорж Бату. Моцарт 2.0
Автор неперевершених розповідей про Франческу з НАСА цього разу береться за історію, де реальність та вигадка переплетені в міцний джгут. Відомий композитор Моцарт раптом потрапляє в сучасність. Його вражає все, що він бачить. Він в захваті від нових явищ та предметів сучасності. От тільки рояль та музика відрізняються. І до цього йому треба буде звикати.
Софія Андрухович. Амадока
Понівеченого фізично та психічно героя знаходить жінка. Він втратив навіть пам’ять і тепер їм разом доведеться відшукувати ту істину, що сховалася в лабіринтах спогадів – своїх та чужих. І ця істина стосується не тільки цих двох, а всього народу, світу. Цей роман про любов та розуміння інших. Про культури та їх зникнення. Про репресії та відродження.
Террі Пратчетт. Поштова лихоманка
Черговий роман Террі Пратчетта з серії «Дискосвіт». Шахрай та хитрун Мокр фон Губперук отримує шанс на нове життя – державну службу на анк-морпоркській пошті. Йому належить відновити роботу відділення, розгребти величезні стоси листів та ще й не померти! Чотири його попередники з останнім завданням не впоралися. А тут ще й розквітає семафорна компанія «Великий шлях» і завдання для Мокра фон Губперука ускладнюється.
Маргарет Етвуд. Заповіти
Продовження роману «Оповідь служниці», де в постапокаліптичному світі правлять чоловіки та їхні дружини, а інші жінки регулярно піддаються репродуктивному насильству.
Обидві книги – неймовірні антиутопії, де авторка порушує питання дискримінації, насильства, стереотипів в суспільстві та байдужості.
Всеукраїнський місячник шкільних бібліотек під гаслом «Шкільна бібліотека та екологічна просвіта учнів»
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 12.08.2014 № 931 «Про проведення щорічного Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек» в Україні з 01 по 31 жовтня 2020 року буде проведено Всеукраїнський місячник шкільних бібліотек.
Державною науковою установою «Інститут модернізації змісту освіти» спільно з Державною науково-педагогічною бібліотекою України імені В. О. Сухомлинського розроблено рекомендації щодо проведення у 2020 році Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек під гаслом «Шкільна бібліотека та екологічна просвіта учнів», що додаються.
Лист ДНУ "ІМЗО" від 27.07.2020 р. № 22.1/10-1499 "Щодо наказу Міністерства освіти і науки України від 12.08.2014 р. №931"
Систематизація документів
Наукове (аналітико-синтетичне)
опрацювання документів
Один з основних видів інформаційної діяльності, що
потребує значних інтелектуальних зусиль і належить до розряду наукової
діяльності
Аналітико-синтетичне опрацювання
документів (АСОД)
Процеси
перетворення інформації, що міститься в первинному документі, для створення
вторинної інформації про документ і поширення її в просторі й часі
Види АСОД
Ø Бібліографування документів
Ø Індексування документів
Ø Анотування
Ø Реферування
Індексування
Процес вираження змісту документа і (або) запиту інформаційно -пошуковою мовою (ІПМ)
Його суть–передати зміст документів, а в разі потреби
– й деякі формальні ознаки у вигляді коротких закодованих повідомлень – пошукових образів документів (ПОД)
Класифікаційний індекс – Умовне позначення
класу засобами нотації класів, що відображає його місце у класифікаційній
системі
Каталожний індекс – Класифікаційний
індекс, призначений для зазначення місця документа в систематичному каталозі
Поличний індекс = Шифр зберігання – Класифікаційний
індекс, що визначає місце зберігання документа у фонді
Простий індекс – Класифікаційний
індекс, що складається з коду одного класу, не з'єднаного з кодами інших класів
Види ІПМ
ü систематизація
ü предметизація
ü координатне індексування
Класифікування
Процес розподілу предметів за класами за схожістю й
розбіжностями між ними, здійснений таким чином, що кожний клас відносно інших
класів предметів займає визначене, точно фіксоване місце
Документні класифікації
Об’єктом
класифікування виступають
документи
Застосування:
Ø Бібліотечна діяльність
Ø Бібліографічна діяльність
Ø Науково-інформаційна діяльність
Ø Видавнича діяльність
Ø Архівна справа
Ø Книготоргівельна справа тощо
Вимоги до
документних класифікацій
Ø науковість
Ø універсальність
Ø багатоаспектність
Ø адаптивність
Ø чіткість і простота
Види документних класифікацій
Ø Реальні системи
класифікації - основою ділення є зміст документа (УДК, ББК, ДКД)
Ø Формальні системи
класифікації - основою ділення є формальні ознаки документа - абетка, формат, вид тощо
Види документних класифікацій
для розподілу документів за змістом
Ø Систематичні
класифікаційні системи -основою ділення є галузь знань
Ø Предметні класифікаційні системи – основою ділення є безпосередньо
сам предмет
Особливості систематичних
класифікацій
Ø Однолінійність – умовність у прийнятті рішень щодо місця деяких суміжних (комплексних)
наук (Психофізіологія)
Ø створення комплексних відділів, що виходять за межі однієї науки
(Наука і знання загалом)
Ø наявність позанаукових відділів (Художня література)
Ø ділення за читацьким призначенням (Дитяча література), видами документів (Стандарти, Патенти)
Ø наявність загальних відділів для літератури універсального змісту (Енциклопедії
універсального змісту);
Ø оформлення й видання у вигляді таблиць
Систематичні
класифікації
Ø Ієрархічні
класифікації – відношення підпорядкування ділень
(перелічувальні, комбінаційні)
Ø Фасетні
класифікації – комбінаційний принцип набуває найвищого розвитку
Ієрархічні
класифікації
Перелічувальні
класифікації
Покладено принцип переліку всіх тем, понять тощо. Типові ознаки
змісту або форми, читацького призначення тощо будуть відтворюватись у різних
класах окремими діленнями
Комбінаційні класифікації
Характерна наявність основних і допоміжних таблиць,
які можуть поєднуватися між собою, створюючи нові ділення, відсутні в таблицях
Систематизація
документів
Визначення класифікаційного індексу документа
відповідно до його змісту за таблицями певної бібліотечно-бібліографічної
класифікації
Нормативні документи систематизації
Ø Стандарти
Ø Класифікаційні таблиці
Ø Методичний і довідковий аппарат систематизатора
Стандарти
Ø ДСТУ 2395–2000 (ГОСТ 30671–99) (ISO 5963:1985). Обстеження документа, встановлення його предмета та
відбір термінів індексування. Загальна методика. – Вид. офіц. – Київ : Держстандарт України, 2001. –
8 с. – (Інформація та документація) (Державний стандарт України).
Ø ДСТУ ГОСТ 7.59:2003 (ГОСТ 7.59-2003 (ИСО
5963-85), IDT). Індексування документів. Загальні вимоги до
систематизації та предметизації. – Вид. офіц. –Київ : Держспоживстандарт
України, 2004. – 6 с. – (Система стандартів з інформації, бібліотечної справи
та видавничої справи) (Національний стандарт України).
Ø ДСТУ 6096:2009 (ГОСТ 7.90–2007, MOD). Універсальна
десяткова класифікація. Структура, правила ведення та індексування. – Чинний з
2009.07.01. – Вид. офіц. – Київ : Держспоживстандарт, 2009. – ІІІ, ІІІ, 22с.
–(Система стандартів з інформації, бібліотечної та видавничої справи)
(Національний стандарт України).
Класифікаційні таблиці
ü Універсальна десяткова класифікація
(УДК)
ü Бібліотечно-бібліографічна
класифікація (ББК)
ü Десяткова класифікація Дьюї (ДКД)
ü Інші класифікаційні системи
Методичний апарат систематизатора
ü Посібники із загальної та
спеціальної методики систематизації
ü Методичні матеріали в періодичних і продовжуваних
виданнях, збірниках статей
ü Методичний апарат у таблицях
класифікації
ü Систематичні каталоги і картотеки,
єдиний абетково-предметний покажчик (АПП) до них, а також систематична
контрольна картотека (СКК) до АПП
ü Авторитетні файли (АФ)
ü Картотека методичних рішень (КМР)
Довідковий апарат систематизатора
ü Універсальні й
галузеві довідкові видання: „Українська радянська
енциклопедія”, „Український словник енциклопедичний (УСЕ)”, „Енциклопедія
українознавства”, „Український педагогічний енциклопедичний словник”,
„Енциклопедія освіти”, „Педагогічний словник”, „Психологічна енциклопедія”,
„Філософський словник”, „Довідник з педагогіки та психології” тощо
ü Тлумачні й термінологічні словники, словники іноземних слів,
перекладні двомовні словники
ü Географічні атласи
ü Таблиці бібліотечних класифікацій, тезауруси, рубрикатори
ü Довідковий апарат монографій, підручників і навчальних
посібників (допоміжні покажчики, термінологічні словники тощо)
ü Ресурси з Інтернету, зокрема Вікіпедія
Об’єкти систематизації
Ø Окремий документ
Ø Частина документа
Ø Група документів, об’єднаних між
собою за певною ознакою
Принципи систематизації
Ø Пріоритет основного змісту документа
над його формою
Ø Наукова об’єктивність
Ø Профілювання
Методика систематизації
Сукупність науково обґрунтованих і перевірених
практикою прийомів, правил і положень, які застосовують у процесі
систематизації документів
Загальна
методика систематизації
Прийоми й правила, що
застосовують у процесі систематизації документів з усіх або багатьох галузей
науки і практики і які не залежать від класифікаційної системи
Ø Повторне відображення документа
Ø Визначення основного місця документа
в разі його повторного відображення
Ø Систематизація документів широкого
змісту
Ø Систематизація документів за
аспектами розгляду предмета
Ø Систематизація документів за
читацьким і цільовим призначенням
Повторне відображення документа
Ø коли це передбачено структурою
таблиць і про це є методичні рекомендації
Ø коли в документі розглянуто окремо
або у взаємозв’язку два предмети
Ø коли предмет розглянуто в аспекті
двох галузей знань або практичної діяльності
Ø коли особливості предмета утруднюють
розмежування літератури про нього за аспектом і структура таблиць не дає змоги
замінити повторне відображення посиланням
Визначення основного місця документа
в разі його повторного відображення
Ø значення в змісті науки предмета,
розглянутого в документі, і в якому розділі цей предмет представлений як первинна,
а не вторинна ознака поділу (залежно від класифікацій);
Ø основний аспект розгляду теми, що є
об’єктом дослідження кількох наук;
Ø якому предмету приділено більше
уваги;
Ø можливість найкращого використання
документа читачем
Систематизація документів широкого
змісту
1.
Документи, в яких розглянуто три і більше предмети (окремо чи у взаємозв’язку) або
предмет висвітлено в трьох і більше аспектах, систематизують під більш
загальною рубрикою, якщо її зміст вичерпується цими поняттями:
„Моральне, соціальне і
національне виховання старшокласників” – під
загальною рубрикою „Виховання школярів”
2.
Документи, в яких розглянуто три і більше
предмети (окремо або
у взаємозв’язку), у разі відсутності загальної рубрики систематизують під індексами кожного
з предметів:
„Домашні завдання на відмінно: Англійська мова.
Математика. Фізика. Хімія. Історія України” отримають 5 індексів:
51+53+54+811.111+94(477)](076.5)
3. Документи
загального характеру, в яких предмет, який не
має основного місця в таблицях класифікації, розглянуто в
розрізі ряду дисциплін
4. Документи
загального характеру, в яких спеціальна
дисципліна викладена з основами більш загальної дисципліни,
відображають під індексом спеціальної дисципліни:
„Ботаніка з основами загальної біології” – у ботаніку
„Алгебра з основами вищої математики” – в алгебру
5. Документи загального характеру про окрему дисципліну, що містять відомості із суміжних дисциплін,
відображають під індексом дисципліни, що розглядається:
„Педагогіка з основами психології” – у педагогіку
6. Документи
загального характеру, в яких значне місце відведено окремій темі,
систематизуються за загальним змістом і повторно відображають під індексом
окремої теми:
„Фізична географія,
зокрема України” – у фізичну
географію (загальну) + у фізичну географію України.
„Педагогічні новації
столичної освіти: теорія і практика” – у загальний розділ „Педагогічні інновації” + „Організація освіти в Києві”
Багатотомні й продовжувані документи
Систематизують за загальним
змістом, а окремі випуски, що мають характерні назви, на які складено додаткові
записи, – повторно відображають згідно з їхнім змістом
Систематизація документів за
аспектами розгляду предмета
1.
Документи, що містять інформацію про предмет, який
належить до певної галузі знань або галузі практичної діяльності, але
розглянуто в аспекті іншої галузі знань або практичної діяльності, належить
до тієї науки, з погляду якої розглянуто предмет:
„Гігієнічні питання
консервування харчових продуктів” – до гігієни харчування, а не консервування;
„Свобода совісті як
загальнолюдська цінність” – до права, а не релігії
2. Документи
про застосування положень, законів і методів якої-небудь
науки або галузі практичної діяльності в інших науках або галузях практики належать до галузі застосування:
загальні питання акустики – фізика
музична акустика – музика
електроакустика –
радіоелектроніка
3. Документи
загального характеру про практичне
застосування окремої науки в багатьох або кількох галузях збирають у загальній
частині розділу відповідної науки:
загальні питання прикладної геодезії – у геодезичних науках
геодезичні роботи під час меліора-тивних заходів – у сільськогосподарській меліорації
4. Науки, які є
перехідними,
проміжними, належать до тих галузей, з потреб яких вони виникли:
астрофізика – до астрономії
біофізика – до біології
педагогічна кліматологія – до педагогічних наук
5. Документи
про вплив принципів і правил якої-небудь науки або галузі практичної діяльності на
інші науки або галузі
практики відображають у галузях, які відчувають вплив:
вплив релігії на процес соціалізації особистості – у розділ соціальної психології
6.
Документи, в яких висвітлено історію науки загалом або кількох наук, і якщо вони не можуть бути зараховані до якого-небудь галузевого розділу, відображають в розділі „Історія науки”
Історію окремих
галузей науки або практики відображають у
відповідних розділах класифікації:
001(091)(477) Історія науки в Україні
37(091)(477) Історія освіти і педагогічної думки в Україні
7. Документи про життя й діяльність
учених, письменників, діячів мистецтва, державних і громадських діячів тощо
відображають у відповідних галузевих розділах класифікації, якщо інше не
передбачено таблицями. У разі
можливості вибору ухвалюють методичні рішення:
929:37 Біографії видатних педагогів
або
37(092) Біографії видатних педагогів
Систематизація документів
за читацьким і цільовим призначенням
Документи з
будь - якої дисципліни, призначені для
фахівців іншої галузі знань, систематизують за змістом, а не за читацьким
призначенням:
„Теорія ймовірностей для астрономів і фізиків” – у розділ „Теорія ймовірностей”, а
не астрономії
„Англійська мова для економістів” – у розділ „Англійська мова”, а не економіка
Спеціальна методика систематизації
Призначена для систематизації документів з окремих
галузей знань і тісно пов’язана з конкретною класифікаційною системою з
урахуваннями потреб конкретної бібліотеки
Консультування з питань систематизації:
Немає коментарів:
Дописати коментар