Виховна робота


Лист МОН від 16.07.2021 № 1/9-362 “Деякі питання організації виховного процесу у 2021/2022 н. р. щодо формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок”

Міністерство надсилає інформаційні матеріали про деякі питання організації виховного процесу у 2021/2022 н. р. щодо формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок, національно-патріотичного виховання, профілактики булінгу (цькування), кримінальних правопорушень, вживання наркотичних і психотропних речовин, запобігання домашньому насильству, торгівлі людьми тощо.

Зміст листа просимо довести до відома керівників органів управління освітою різного рівня, керівників та педагогічних працівників закладів освіти з метою організації діяльності щодо захисту прав та інтересів дітей, врахування під час планування роботи з учнівськими колективами.

Додаток: на 11 арк.

Заступник Міністра  Віра Рогова

Завантажити: Лист МОН від 16.07.2021 № 1/9-362 "Деякі питання організації виховного процесу у 2021/2022 н. р. щодо формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок" (Розмір: 736.1 KB, Завантажень: 16089)





Програма підготовки дитини до школи


Дитина пізнає світ, отримуючи певні знання і навички, а завдання батьків і педагогів — зробити цей процес цікавим і змістовним. Успішність дитини багато в чому залежить від рівня підготовки до навчання в школі. Вміння рахувати, писати цифри, самостійно складати речення та розповіді, розвинуті навички просторового орієнтування, слухового сприймання, читання, порівняння, послідовного рахунку є важливим етапом цієї підготовки.
Наприклад, дитина має вміти писати цифри від 0 до 9, розуміти їх значення, рахувати. Але запам’ятати цифри дитині зовсім не просто, оскільки цифри для неї - це щось абстрактне, не здатне викликати емоції, тому процес навчання має, в першу чергу, зацікавити дитину!
Провідний український інтернет-проект «Розвиток дитини» пропонує батькам та вихователям план підготовки із спеціально підібраними завданнями, які допоможуть дитині в цікавій і невимушеній формі підготуватися до школи.
Ця програма інтелектуального розвитку дитини допоможе вашій дитині в ігровій формі ознайомлюватись з навколишнім світом, розвивати логіко-математичну, комунікативну, емоційну компетентність, сприятиме розвитку уваги, пам’яті, самостійності і посидючості. Завдання підібрані таким чином, щоб відбувалось чергування різних видів діяльності – усних, практичних, творчих. Головне, не поспішати відповідати за дитину, а надати їй час для роздумів та обмірковувань.
Програма розроблена на 54 дні (9 тижнів). Кожен тиждень триває 6 днів і завершується улюбленим завданням для дітей – розмальовкою вихідного від навчання дня! Розпочати її виконання ви можете у будь який зручний для вас час, починаючи з першого дня першого тижня. Не перевантажуйте дитину, виконання завдань розраховано на 15-20 хвилин у день. Якщо дитина проявляє ознаки втоми, необхідно змінити вид діяльності, зробити перерву, а потім знову повернутися до роботи.
ПРОГРАМА ПІДГОТОВКИ ДИТИНИ ДО ШКОЛИ

1 ТИЖДЕНЬ

День тижняНазва розділуЗавдання
День 1Формування математичних уявленьСкопіюй фігури на 6 точок
Розвиток зв’язного мовлення і читанняРахуємо склади у назвах малюнків
Розвиток логічного мисленняЗнайди пару (розвиваємо логіку)
Підготовка руки дитини до письмаВивчаємо симетрію
День 2Формування математичних уявленьВеселі кубики
Розвиток зв’язного мовлення і читанняКошик з одягом: будуємо словосполучення
Розвиток логічного мисленняТренуємо логіку: «Житла тварин»
Підготовка руки дитини до письмаГрафомоторні навички: тварини
День 3Формування математичних уявленьНеохайні посіпаки: рахуємо банани
Розвиток зв’язного мовлення і читанняЗнайди літери (український алфавіт)
Розвиток логічного мисленняВиріж і наклей: мислимо логічно
Підготовка руки дитини до письмаГрафомоторні навички: овочі
День 4Формування математичних уявленьКруг, коло, куля: вчимося розрізняти фігури
Розвиток зв’язного мовлення і читанняСтежка з голосними звуками
Розвиток логічного мисленняГеометричні приклади: розвиваємо уяву
Підготовка руки дитини до письмаРозвиваємо моторику та координацію
День 5Формування математичних уявленьЯскраві бантики: ліворуч чи праворуч?
Розвиток зв’язного мовлення і читанняВивчаємо букви й голосні звуки (українська мова)
Розвиток логічного мисленняТварини: хто куди дивиться? Визначаємо напрямок
Підготовка руки дитини до письмаХвиляста лінія: розвиваємо моторику та координацію
День 6Розмальовка вихідного дняЗнайди літери (український алфавіт)

2 ТИЖДЕНЬ

День тижняНазва розділуЗавдання
День 1Формування математичних уявленьУчимось рахувати до десяти: розмальовка
Розвиток зв’язного мовлення і читання«Будиночки» складів: поділ слова на склади
Розвиток логічного мисленняХодимо стежками для їжачка, розвиваємо допитливість
Підготовка руки дитини до письмаГрафомоторні навички: квіти
День 2Формування математичних уявленьLEGO-челендж: виконуємо завдання
Розвиток зв’язного мовлення і читанняОдягаємося відповідно до погоди
Розвиток логічного мисленняТренуємо логіку: «Дороги й транспорт»
Підготовка руки дитини до письмаЗаповнюємо контури візерунками
День 3Формування математичних уявленьВимірюємо шлях до водопою
Розвиток зв’язного мовлення і читанняУявляємо й малюємо погоду
Розвиток логічного мисленняЗнайди схожі предмети
Підготовка руки дитини до письмаДомальовуємо силуети
День 4Формування математичних уявленьВеселі гусенички – учимось рахувати до 10-ти
Розвиток зв’язного мовлення і читанняВивчаємо голосні та приголосні звуки по малюнках
Розвиток логічного мисленняЗбираємо предмети в лабіринтах
Підготовка руки дитини до письмаРозмальовка «Перші літери»
День 5Формування математичних уявленьДомальовуємо й розмальовуємо повітряні кульки
Розвиток зв’язного мовлення і читанняЛітерні браслети: літери A, Б, В, Г (українська мова)
Розвиток логічного мисленняРізнокольорові вікна: тренуємо пам'ять і увагу
Підготовка руки дитини до письмаЗ’єднуємо половинки фруктів та ягід
День 6Розмальовка вихідного дняРозмальовка «Горобина»

3 ТИЖДЕНЬ

День тижняНазва розділуЗавдання
День 1Формування математичних уявленьВивчаємо об’ємні фігури: куб
Розвиток зв’язного мовлення і читанняМалюнковий код
Розвиток логічного мисленняВибираємо об’ємну фігуру правильної форми
Підготовка руки дитини до письмаРозглядаємо все навколо – вивчаємо кольори
День 2Формування математичних уявленьРахуємо яблука й тренуємо увагу
Розвиток зв’язного мовлення і читанняПотяг зі словами: поділ слова на склади
Розвиток логічного мисленняРозподіляємо малюнки за категоріями
Підготовка руки дитини до письмаАналізуємо свої емоції
День 3Формування математичних уявленьНавчальна розмальовка «У пошуках цифр»
Розвиток зв’язного мовлення і читанняВивчаємо чотири частини доби (хлопчик)
Розвиток логічного мисленняЯкий малюнок наступний
Підготовка руки дитини до письмаДізнаємося, звідки беруться кольори
День 4Формування математичних уявленьРахуємо геометричні фігури
Розвиток зв’язного мовлення і читанняШукаємо назви малюнків на літеру «А»
Розвиток логічного мисленняРозповідь у картинках: тренуємо логіку
Підготовка руки дитини до письмаВивчаємо різні погодні явища
День 5Формування математичних уявленьПишемо цифри та тренуємо дрібну моторику
Розвиток зв’язного мовлення і читанняРахуємо склади й вчимося читати
Розвиток логічного мисленняСортуємо на «холодне» і «гаряче»
Підготовка руки дитини до письмаМалюємо за українським алфавітом
День 6Розмальовка вихідного дняМалюємо листочки-пташки, розвиваємо фантазію

4 ТИЖДЕНЬ

День тижняНазва розділуЗавдання
День 1Формування математичних уявленьЧисла по порядку: послідовний рахунок від 1 до 10
Розвиток зв’язного мовлення і читанняТварини. Хто де розташований?
Розвиток логічного мисленняРозвиваємо просторову уяву: звірі в рукавичці
Підготовка руки дитини до письмаМалювання фігури «трикутник»
День 2Формування математичних уявленьКвадрат або трикутник
Розвиток зв’язного мовлення і читанняВивчаємо п’ять органів чуття
Розвиток логічного мисленняЗ яких фігур можна скласти куб?
Підготовка руки дитини до письмаМалюємо фігури, не відриваючи руки
День 3Формування математичних уявленьУ кого більше (рахунок до 7)
Розвиток зв’язного мовлення і читанняЗнайди та розмалюй (єнот, їжак, кіт)
Розвиток логічного мисленняГоловоломка «Ремонтуємо годинники»
Підготовка руки дитини до письма«Великодній розпис»: тренуємо моторику
День 4Формування математичних уявленьСкладаємо печиво та вчимося рахувати до 10-ти
Розвиток зв’язного мовлення і читанняСпостереження на прогулянці: розвиваємо уважність
Розвиток логічного мисленняШлях із фігур: коло, трикутник
Підготовка руки дитини до письмаЧіткі кроки: пройди лабіринт за планом
День 5Формування математичних уявленьНаочно вивчаємо цифри та числа: «п’ять»
Розвиток зв’язного мовлення і читанняУчимось писати слова за пунктиром
Розвиток логічного мисленняПоверни рибку: розвиваємо просторову уяву
Підготовка руки дитини до письмаРозмалюй за інструкцією (метелики та кульки)
День 6Розмальовка вихідного дняРозмальовка «12 місяців» (оберіть поточний місяць)

5 ТИЖДЕНЬ

День тижняНазва розділуЗавдання
День 1Формування математичних уявлень«Знайди цифру 8»: тренуємо навички рахунку
Розвиток зв’язного мовлення і читанняРозпізнаємо українські літери на слух
Розвиток логічного мисленняЗвір, птиця, небилиця: хто живе в лісі?
Підготовка руки дитини до письмаРозвиваємо графомоторні навички
День 2Формування математичних уявленьСкільки сторін у фігури?
Розвиток зв’язного мовлення і читанняАлфавітна головоломка «Розгадай назву тварини»
Розвиток логічного мисленняДомальовки: розвиваємо увагу
Підготовка руки дитини до письмаЗаповнюємо контури візерунками
День 3Формування математичних уявленьГеометричні фігури: вивчаємо овал
Розвиток зв’язного мовлення і читанняЗбери слово «миша»: легкий рівень
Розвиток логічного мисленняШукаємо відповіді в малюнках
Підготовка руки дитини до письмаРозвиваємо графомоторні навички №4
День 4Формування математичних уявленьУчимось рахувати: барвисте намисто
Розвиток зв’язного мовлення і читанняЧим корисні тварини: міркуємо й малюємо
Розвиток логічного мисленняКумедні картинки: аналізуємо помилки
Підготовка руки дитини до письмаРозмалюй тварин за кольорами
День 5Формування математичних уявленьЦікава математика: порахуй і домалюй
Розвиток зв’язного мовлення і читанняПрофесії: хто чим займається?
Розвиток логічного мисленняДомалюй відсутні частини малюнка
Підготовка руки дитини до письмаПроходимо лабіринт: рух по прямих лініях
День 6Розмальовка вихідного дняРозмальовка «Папуга»

6 ТИЖДЕНЬ

День тижняНазва розділуЗавдання
День 1Формування математичних уявленьРахунок до 10: скільки малюнків
Розвиток зв’язного мовлення і читанняМалюємо почуте
Розвиток логічного мисленняВеселе сортування: вода і суша
Підготовка руки дитини до письмаКумедні шнурки: знайди пару
День 2Формування математичних уявленьЗнайди однакові відповіді: додавання в межах 10
Розвиток зв’язного мовлення і читанняКошик літер: вивчаємо українську абетку
Розвиток логічного мисленняЇстівне, неїстівне. Аналізуємо об’єкти навколишнього світу
Підготовка руки дитини до письмаРозмальовуємо й вчимося вибирати одяг
День 3Формування математичних уявленьВчимось уважно рахувати
Розвиток зв’язного мовлення і читанняНеправильні букви: вчимося читати та писати
Розвиток логічного мисленняПлутанина: визначаємо, що може відбуватися насправді
Підготовка руки дитини до письмаВіднови малюнки: наклей зображення диких тварин
День 4Формування математичних уявленьНаписання цифри «8»
Розвиток зв’язного мовлення і читанняПравильні літери (українська абетка)
Розвиток логічного мисленняВипадкове малювання: робот
Підготовка руки дитини до письмаРозвиваюча розмальовка «Тягни-штовхай»
День 5Формування математичних уявленьВивчаємо цифру «9»
Розвиток зв’язного мовлення і читанняСприймаємо світ влітку: 5 органів чуття
Розвиток логічного мисленняРозглядаємо тварин: де чия тінь?
Підготовка руки дитини до письмаДомалюй тварин: розвиваємо уважність
День 6Розмальовка вихідного дняМалюємо двома руками

7 ТИЖДЕНЬ

День тижняНазва розділуЗавдання
День 1Формування математичних уявленьУчимось рахувати, групуючи малюнки по 2
Розвиток зв’язного мовлення і читанняСклади літеру «А» (українська абетка)
Розвиток логічного мисленняШукаємо фігури та розвиваємо увагу
Підготовка руки дитини до письмаГеометрія довкола нас: ромб
День 2Формування математичних уявленьСонечка: учимось рахувати до десяти
Розвиток зв’язного мовлення і читанняВивчаємо літери за формами: «А», «Б», «В»
Розвиток логічного мисленняРозвиток логіки й уваги: спортивна плутанина
Підготовка руки дитини до письмаРозмальовка «Цікаві фігури»
День 3Формування математичних уявленьВизначаємо кількість: рахуємо тістечка
Розвиток зв’язного мовлення і читанняРахуємо й малюємо смайлики з різними емоціями
Розвиток логічного мисленняТренуємось уважно розмальовувати
Підготовка руки дитини до письмаАфриканське сафарі: розмальовуємо та вивчаємо тварин
День 4Формування математичних уявлень«Геометрія в малюнках»
Розвиток зв’язного мовлення і читанняВивчаємо сигнали світлофора
Розвиток логічного мисленняВизначаємо форми предметів, малюємо фігури
Підготовка руки дитини до письмаМалювання по крапках: верблюд
День 5Формування математичних уявленьРахуємо правильно: рахунок в межах 10
Розвиток зв’язного мовлення і читанняВизначаємо корисні продукти для здорових зубок
Розвиток логічного мисленняШукаємо предмет без пари: пряники
Підготовка руки дитини до письмаРозмальовуємо приховані зображення: кіт на підвіконні
День 6Розмальовка вихідного дняКольорові пори року

8 ТИЖДЕНЬ

День тижняНазва розділуЗавдання
День 1Формування математичних уявленьРахуємо фігури веселого конструктора
Розвиток зв’язного мовлення і читанняРозмальовка «Скільки літер?»: слова з 3-х літер
Розвиток логічного мисленняРозумний акваріум: розвиваємо логіку
Підготовка руки дитини до письмаКвіти для тебе: малюємо листівку
День 2Формування математичних уявленьСкільки однакових малюнків: рахуємо свійських тварин
Розвиток зв’язного мовлення і читанняЛітерний лабіринт (український алфавіт)
Розвиток логічного мисленняГоловоломка «Планети тварин»
Підготовка руки дитини до письмаМалюємо амулет для індіанки
День 3Формування математичних уявленьРахуємо, скільки кошиків для яблук не вистачає
Розвиток зв’язного мовлення і читанняДоповни й прочитай
Розвиток логічного мисленняВизначаємо, де рухається транспорт
Підготовка руки дитини до письмаКольори фігур: п’ятикутники й прямокутники
День 4Формування математичних уявленьВчимося рахувати: цифра «9»
Розвиток зв’язного мовлення і читанняВеселі ґудзики: визначаємо форму
Розвиток логічного мисленняШукаємо фрагменти зображень: акула
Підготовка руки дитини до письмаГеометричні візерунки (овал, прямокутник, трикутник)
День 5Формування математичних уявлень«Ділимо порівну»: учимось мислити та рахувати
Розвиток зв’язного мовлення і читанняДе знаходиться песик: вивчаємо прийменники
Розвиток логічного мисленняПорівняй та розмалюй однакові фігури
Підготовка руки дитини до письмаПродовжуємо вишивку: домалюй орнамент
День 6Розмальовка вихідного дняФрукти і ягоди: вивчаємо та розмальовуємо

9 ТИЖДЕНЬ

День тижняНазва розділуЗавдання
День 1Формування математичних уявленьМалюємо й учимося ділити правильно
Розвиток зв’язного мовлення і читанняРозвиваємо увагу: шукаємо предмети літнього одягу
Розвиток логічного мисленняСудоку в малюнках: розвиваємо логіку
Підготовка руки дитини до письмаРозмальовуємо за числом «десять»
День 2Формування математичних уявленьРахуємо плоскі фігури: ромб, трапеція, овал
Розвиток зв’язного мовлення і читанняАнтоніми в малюнках: вузький/широкий
Розвиток логічного мисленняПоловинка до половинки
Підготовка руки дитини до письмаРозмальовуємо й вивчаємо геометричні форми
День 3Формування математичних уявленьЛабіринт: рахуємо та вчимо число 10
Розвиток зв’язного мовлення і читанняНамалюй слова: вчимося розгадувати анаграми
Розвиток логічного мисленняЗамок будівельника: відсутня деталь
Підготовка руки дитини до письмаРозвиваємо увагу, розмальовуючи кола
День 4Формування математичних уявленьВід числа до числа: порівняння в межах 10
Розвиток зв’язного мовлення і читанняВажливі контакти екстрених служб
Розвиток логічного мисленняНа якій цифрі клубочок ниток?
Підготовка руки дитини до письма«Повтори візерунок»: тренуємо моторику
День 5Формування математичних уявленьАрифметичні перегони: додавання й віднімання
Розвиток зв’язного мовлення і читанняВідгадай та намалюй: природні явища
Розвиток логічного мисленняЗ таблиці в таблицю: тренуємо увагу
Підготовка руки дитини до письмаВідтворюємо українські літери С, Т, У
День 6Розмальовка вихідного дняРозмальовка «Троянда»






Організація виховної та позакласної роботи в школі

Виховна система школи – це цілісна структура, яка сприяє успішній діяльності виховання. У школі відбувається моральне становлення учнів, формування в них творчого мислення, відповідальності. На сьогоднішній день в школі склалася система виховної роботи, яка на принципах гуманізму, демократизму, єдності сім’ї та школи, спадкоємності поколінь забезпечує здійснення національного виховання, спонукає до утвердження педагогіки особистості, сприяє формуванню в учнів навичок самоосвіти, самоаналізу, допомагає учням розвивати індивідуальні здібності, творчі задатки, самовизначитись та самореалізуватись.
Основна увага приділяється формуванню громадянина-патріота України, створенню умов для самореалізації особистості учня, відповідно до його здібностей, виховання громадянина з демократичним світоглядом і культурою, формування в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я, належних гігієнічних навичок і засад здорового способу життя.
Виховна система школи розроблена відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту», Конвенції ООН про права дитини, Статуту школи.

Система виховної роботи в школі


Завдання виховної системи:

  • Виховувати дитину як громадянина країни, національно свідомого, життєво і соціально компетентного, здатного здійснювати самостійний вибір і приймати відповідні рішення у життєвих ситуаціях.
  • Сприяти зростанню творчого духовного потенціалу особистості, розкриттю здібностей на кожному з виховних етапів.
  • Розвивати дитяче самоврядування як осередок самореалізації громадянського виховання.
  • Стимулювати саморозвиток, самовиховання, самоосвіту учнів та розвиток їх життєтворчої компетентності через участь у реалізації проектів соціального та благодійного напрямків.
  • Створювати умови для розвитку життєтворчої компетентності учнів.
  • Впроваджувати оптимальні методів, форм, засобів, що сприяють формуванню в учнівської молоді основ життєтворчості; розширення можливостей компетентного вибору особистістю свого життєвого шляху
Для реалізації цих завдань у школі розроблений план виховної роботи навчального закладу та окремі плани, які були затверджені на засіданнях методичних об’єднань класних керівників. Ці плани охоплюють всі напрямки виховання: патріотичне, правове, моральне, художньо-естетичне, трудове, фізичне, екологічне, превентивне та включають у себе календарні, традиційні шкільні свята, заходи, конкурси, міські та районні заходи щодо втілення національної програми «Діти України», «Комплексної програми профілактики злочинності і бездоглядності», «Програми профілактики ВІЛ-інфекції», «Національної програми відродження та розвитку українського козацтва», заходи щодо зміцнення моральності та утвердження здорового способу життя та ін.
Виховна система школи базується на принципах, що визначають основні вимоги до процесу виховання особистості учня, до його змісту, організацій, форм, методів та прийомів.

Принципи виховної системи школи:

  • принцип гуманізації і демократизації виховного процесу,
  • принцип зв’язку виховання з реальним життям,
  • виховання особистості в колективі в ході спільної діяльності,
  • єдність вимог і поваги до особистості,
  • послідовність, систематичність і єдність виховних впливів.

Виховна робота реалізується за такими напрямками:

  • Виховання громадянської свідомості через учнівське самоврядування, формування активної життєвої позиції.
  • Виховання правової культури та профілактика правопорушень.
  • Фізичне виховання та пропаганда здорового та безпечного способу життя. Психологічна підтримка учнів та вихованців.
  • Національно-патріотичне виховання.
  • Еколого-натуралістичне виховання, краєзнавство.
  • Моральне виховання.
  • Родинне виховання.
  • Художньо-естетичне виховання.
  • Розвиток творчих здібностей учнів.

Система виховної роботи школи забезпечує:

  • активне залучення до процесу виховання батьківської громадськості;
  • організацію методичної роботи з актуальних проблем виховання з педагогами, класними керівниками;
  • розвиток активності школярів у різних видах діяльності та творчий розвиток здібностей, інтересів особистості у позанавчальній діяльності;
  • гуртовування учнівських колективів навколо організації колективних творчих справ, участь у проектах;
  • соціальну захищеність і підтримку учнів;
  • співпрацю з дитячими молодіжними та громадськими організаціями, об’єднаннями, колективами;
  • співробітництво з правоохоронними органами, соціальними службами з питань організації правової освіти, профілактичної роботи серед школярів;
  • концентрацію сил педагогічного колективу за пріоритетними напрямками виховної роботи.
Система виховної роботи спрямована на створення умов для розвитку для самореалізації особистості кожного учня. Пошук сучасних шляхів і засобів виховання школярів здійснюється на засадах педагогіки творчості і становить одну із найактуальніших проблем навчально-виховного процесу.
Серцевиною виховного процесу є особистість: її нахили, здібності, потреби, інтереси, соціальний досвід, самовідданість, характер.
Результатом виховної діяльності закладу є створення сучасної моделі випускника – людини, готової до самоосвіти, самовизначення та самореалізації у дорослому житті.
Для керування виховним процесом в школі створено методичні об'єдання класних керівників.
Методичне об'єднання класних керівників– структурний підрозділ внутрішньошкільної системи керування виховним процесом, який координує науково-методичну та організаційну роботу класних керівників.

Основні завдання шкільного методичного об'єднання класних керівників:

  • підвищення теоретичного, науково-методичного рівня підготовки класних керівників із питань психології та педагогіки;
  • забезпечення виконання єдиних принципових підходів до виховання й соціалізації учнів;
  • озброєння класних керівників сучасними виховними технологіями та знанням сучасних форм і методів роботи;
  • вивчення, узагальнення та використання передового педагогічного досвіду роботи класних керівників;
  • координування планування, організації та педагогічного аналізу виховних заходів класних колективів;
  • сприяння становленню й розвитку системи виховної роботи класних керівників.

Функції шкільного методичного об'єднання класних керівників:

  • організує колективне планування і колективний аналіз життєдіяльності класних колективів;
  • координує виховну діяльність класних колективів та організує їхню взаємодію в педагогічному процесі;
  • планує і постійно коригує принципи виховання та соціалізації учнів;
  • організує вивчення та запровадження класними керівниками сучасних технологій виховання, форм і методів виховної роботи;
  • обговорює соціально-педагогічні програми класних керівників і творчих груп педагогів, матеріалами узагальнення передового досвіду роботи класних керівників, матеріалами атестації класних керівників;
  • оцінює роботу членів об'єднання, клопочеться перед аміністацією школи про заохочення класних керівників.

Взаємодія сім'ї та школи

Структура виховної роботи навчального закладувключає в себе і взаємодію школи з найближчим до неї середовищем на рівні сімей учнів: з батьками й особами, що їх замінюють, акцентуючи увагу на питаннях соціалізації дітей і молоді в тому чи іншому аспекті.





МОН надало школам рекомендації з виховання учнів

Міністерством освіти і науки надані рекомендації про деякі питання організації виховного процесу в школах в 2020/21 навчальному році.
Відповідний лист надісланий на адреси регіональних департаментів освіти і науки, а також закладів післядипломної педагогічної освіти.
Рекомендації розкривають питання формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок, профілактики булінгу, кримінальних правопорушень, вживання наркотичних і психотропних речовин та запобігання торгівлі людьми.
Зокрема, у Міносвіти зазначають, що Закон України «Про освіту» визначає право здобувачів освіти на захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, дискримінації за будь-якою ознакою.
Водночас до Міністерства продовжують надходити звернення від учасників освітнього процесу щодо порушень прав дитини, зокрема щодо випадків булінгу.
З метою профілактики булінгу (цькування) МОН рекомендує школам впроваджувати в освітній процес гурток «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медіації» та факультатив «Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе».
Також школам рекомендовано розвивати медіацію однолітків та створювати служби порозуміння, проводити освітню роботу з батьками та законними представниками дітей з питань профілактики насильства, булінгу, формування ненасильницької моделі поведінки та вирішення конфліктів мирним шляхом.
«Поруч із булінгом (цькуванням) великою проблемою в Україні є домашнє насильство. У 2019 році на телефонну лінію "102" для реагування поліції надійшло понад 115 тисяч дзвінків із заявами про домашнє насильство», - зазначають в освітньому відомстві.
З метою забезпечення комплексного інтегрованого підходу до протидії домашньому насильству у Міністерстві освіти радять користуватись Методичними рекомендаціями щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами.
Актуальною в 2020/21 навчальному році залишається профілактична робота щодо протидії торгівлі людьми.
Особлива роль тут належить предметам соціально-гуманітарного циклу: історії, географії, правознавству, суспільствознавству, літературі (українській та зарубіжній), філософії, соціології, політології тощо.
«Головні завдання навчально-виховних заходів із зазначених негативних явищ - підвищити загальний рівень правової свідомості дітей та молоді, рівень обізнаності з проблем порушення прав людини, навчити моделям безпечної поведінки, виховати повагу до прав та основних свобод людини, толерантне ставлення до потерпілих від насильства», - зазначають у відомстві.
Також у Міністерстві освіти акцентують увагу педагогів на тому, що належне місце в організації виховного процесу закладу освіти має бути надано роботі із запобігання вживання дітьми та учнівською молоддю наркотичних і психотропних речовин.
«Особливу тривогу викликає те, що порушується стаття 54 Закону України «Про освіту» в частині недостатньої діяльності педагогічних і науково-педагогічних працівників закладів освіти щодо запобігання вживанню здобувачами освіти алкогольних напоїв, наркотичних засобів та тютюнових виробів», - зазначають у МОН.
Зважаючи на це, школам рекомендовано впроваджувати профілактичні стратегії формування життєвих навичок, формувати у молоді вміння протистояти ризикам, здійснювати комплекс профілактичних заходів, підвищувати психолого-педагогічну компетентність батьків, впроваджувати в програми підготовки та перепідготовки педагогічних працівників сучасні методики профілактичної роботи з подолання негативних проявів серед дітей, створювати методики раннього виявлення дітей, які належать до груп ризику тощо.
Ще одним етапом виховної роботи шкіл має стати профілактика кримінальних правопорушень.
У цьому напрямі школам рекомендовано проаналізувати стан справ та посилити індивідуальну корекційну роботу з дітьми, які вже скоювали кримінальні правопорушення, та дітьми, які мають ознаки агресивної поведінки; провести інформаційно-просвітницьку роботу з батьками дітей, схильних до протиправної поведінки; налагодити міжвідомчу взаємодію з підрозділами ювенальної превенції Національної поліції України, службами у справах дітей, соціальними службами для сім'ї, дітей та молоді тощо.
Зміст рекомендацій Міністерства освіти і науки має бути доведений до відома керівників органів управління освітою різних рівнів, керівників шкіл та педагогічних працівників.

Немає коментарів:

Дописати коментар

  8 вересня 2021 року на черговому засіданні Уряду схвалено постанову КМУ «Про внесення змін до Положення про всеукраїнський конкурс «Учител...